I'm just holding on for tonight.

どこにも行けない呟き

【和訳】Brain In A Jar / Man-Made Sunshine

このまま彼のEP全部訳すのかな…

もはやただ彼の考えていることが知りたい。

Brain In A Jar

I'm wakin' up for the very first time
Slime's runnin' down this side
I'm high up on a dusty shelf
I miss the sunlight and I miss my bike
生まれて初めて目覚めるところ
スライムがこっちに流れ込んでくる
僕は埃が被った棚に置かれてる
陽の光が恋しい 自転車が恋しい

I can sense the lie
I can sense the lie
嘘なんだろ
嘘なんだろ

What can I touch for the very first time?
What gift's been handed to me?
Take it back, the misery
I miss my bike, I miss the tang of wine
一番初めに触れられるものは何だ?
どんなプレゼントが授けられたんだ?
取り戻せ あの惨めさを
自転車が恋しい ワインの味が恋しい

I can sense the lie
I can sense the lie
嘘なんだろ
嘘なんだろ

And I don't think, so therefore I'm alive
I've been surfin' on a simulated silver surfboard
Tell me this ain't where I've lived my life
僕は思わない 故に生きてる
仮初めの銀のボードでサーフィンをしてる
こんなとこで生きてるなんて言わないでくれ

I can sense the lie
Can you sense the lie? (Lie, lie, lie)
嘘なんだろ
嘘なんだよな?

So when we're feelin' happy
Not really feelin' happy
We're drip-fed all our happy
Pumped like newborn cattle
僕らは幸せを感じてる時
本当は幸せを感じてない
幸せを注入されて
生まれたての家畜みたいに興奮してる

And I don't wanna be
Stuck inside of here
Am I even me?
Am I even mine in here?
こんなとこにいつまでもいたくない
僕はそもそも僕なのか?
ここでは僕は本当に僕のものなのか?

Brain in a jar, brain in a jar,
brain in a jar, brain in a jar
Thoughts on a wire
Brain in a jar
Am I even mine to find in here?
瓶詰めの脳
瓶詰めの脳
針金の上の思考
瓶詰めの脳
ここで見つかる僕は本当に僕のものなのか?

Am I even me?
Am I even me?
Am I even me?
I can sense the lie
I can sense the lie
(Am I even me?)
I can sense the lie
I can sense the lie
(Am I even me?)
僕はそもそも僕なのか?
嘘なんだろ

I'm wakin' up for the very first time
(Am I even me?)
Slime's runnin' down this side
I'm high up on a dusty shelf
I miss the sunlight and I miss my bike
(Am I even me?)
生まれて初めて目覚めるところ
スライムがこっちに流れ込んでくる
僕は埃が被った棚に置かれてる
陽の光が恋しい 自転車が恋しい

But I can't sense the lie
I can sense the lie
(Am I even me?)
I can sense the lie
I can sense the lie
(Am I even me?)
I can sense the lie
I can sense the lie
いや嘘じゃない
嘘なんだろ
僕はそもそも僕なのか?

(So I wanna know)
I can sense the lie
(What it is to be free)
I can sense the lie
(Is it from a source within)
I can sense the lie
I can sense the lie
(Or is created for me, despite me?)
I can sense the lie
(Oh, what does it mean to be me?)
知りたい
自由ってどういう事?
根拠はあるのか?
僕の為にあるのか?
知りもしないのに?
僕であるってどういう意味?

I can sense the lie
I can sense the lie
I can sense the lie
I can sense the lie
I can sense the lie
I can sense the lie
Oh, I can sense the lie
Yeah, I can sense the lie
嘘だ
こんなの嘘だ

Brain In A Jar(瓶詰めの脳)っていうのは、「自分達が存在してると思っているこの世界は、実は水槽の中の脳が見ているただの幻覚ではないだろうか?」という仮説の話。

彼はコロナのパンデミックで自宅に閉じ込められていた時、同じようなことを感じたのだそう。

解説

彼らのイギリス英語、パサパサしてて苦手なんだよなあ…

誰か字幕つけてくれないかな…

時間ある時に頑張って聞きます…

 

そういえば、大学時代の仮想現実か何かの授業の試験で、「この世界は本当に存在していると証明できるか。もしそうならば理由を、もしそう思わなければ理由を」みたいなレポートを書かされたのを覚えてる。

確か私は後者を選択したけど、どんな理由を書いたか忘れちゃったなあ… そんな感じのことをクソ真面目に勉強できた学生時代が懐かしい。